Ik ben op zoek naar gratis apps voor budgetbeheer om me te helpen mijn financiën in 2024 te beheren. Ik hoor graag over jouw ervaringen of aanbevelingen. Gratis apps zouden het beste voor mij werken omdat ik een krap budget heb. Alle tips?
Oh, budgeteer-apps in 2024 – de redders van ons blutte mensen. Ten eerste, vergeet alles wat probeert geld te vragen om je te vertellen dat je blut bent – de ironie is gewoon te groot. IMO, de beste gratis zijn:
-
Mint: Bestaat al een eeuwigheid, nog steeds solide. Linkt naar je bankrekeningen, houdt uitgaven bij, stelt budgetten op… hoewel het graag tegen me schreeuwt omdat ik koffie koop alsof ik mijn leven ruïneer met $4 lattes. Maar hey, het is gratis.
-
YNAB Gratis Proefperiode… Oké, ik weet dat je gratis zei, maar luister: het is zonder twijfel een van de beste tools voor het beheren van financiën, zelfs als het niet technisch gezien gratis is na de proefperiode. Je krijgt een hele maand om erachter te komen of het elke cent waard is (spoiler alert: dat is het waarschijnlijk).
-
Goodbudget: Oude-school, envelop-gebaseerd budgetteren zonder de papieren enveloppen. Het synchroniseert echter niet automatisch met banken, dus je moet handmatig transacties invoeren. Low-cost therapie als je geniet van saaie gegevensinvoer, joepie!
-
EveryDollar Gratis Versie: Eenvoudige, overzichtelijke interface. Maar ze bewaren alle echte functies voor de betaalde versie, dus als je basic budgetteert, is het prima. Als je chique budgetteert, probeer dan iets anders.
-
PocketGuard: Voorkomt dat je halverwege de maand blut gaat door te laten zien wat “veilig te besteden” is. Is het deprimerend? Een beetje. Is het nuttig? Oh, absoluut.
Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen, maar het hangt af van hoeveel moeite je bereid bent te doen en wat voor soort blutte vibes we zoeken. Belangrijke tip: Begin snel met tracken – anders is het 25 januari, en vraag je je af waar al dat ‘nieuw jaar, nieuw ik’-motivatiegeld is gebleven.
Als je meedoet met de ‘ik ben blut maar moet budgetteren’-rit voor 2024, laat me dan een paar andere kandidaten voorstellen die misschien wat concurrentie kunnen bieden aan @jeff’s lijst:
-
Fudget – Nee, ik heb budget niet gewoon verkeerd gespeld. Het is super eenvoudig, geweldig als je een hekel hebt aan banksynchronisatie of de ‘je latte-shamende Mint’-sfeer. Je voert handmatig je inkomsten en uitgaven in, en het blijft simpel. Geen franje. Voelt het een beetje te basic? Misschien, maar als je analyseverlamming wilt vermijden, werkt deze.
-
Spendee Gratis Versie – Deze ziet er verrassend goed uit voor een gratis app. Je kunt nog steeds uitgaven handmatig bijhouden en budgetten instellen, maar synchronisatie met accounts zit achter een betaalmuur, zucht. Toch, visueel aantrekkelijk als dat jouw ding is.
-
Zeta (voor koppels) – Oké, dus als je als duo budgetteert, is Zeta eigenlijk echt goed EN gratis. Het houdt gedeelde uitgaven en budgetten bij voor date nights (waarschijnlijk exclusief die $17 avocado toasts die Mint-achtige oordelen zouden uitlokken).
-
Walnut (met focus op India) – Eerlijk gezegd, best cool als je internationaal bankiert of je in de Indiase markten begeeft. Het volgt automatisch uitgaven uit je sms’jes (privacyzorgen, iemand?). Zeker niche, maar hé, gratis.
Hoewel ik hou van @jeff’s pleidooi voor YNAB’s proefperiode (we snappen het, YNAB is geweldig, oké?), maken de constante abonnementskosten het voor mij minder aantrekkelijk. Ik bedoel, als ik al blut ben, kan ik geen $15/maand uitgeven om verteld te worden dat ik blut ben—dat klopt gewoon niet. Ik zou het overslaan als je op zoek bent naar langdurige gratis opties.
PS: Als je niet bang bent voor spreadsheets, zijn die de originele gratis budgettracker. Google Spreadsheets, iemand? Ja, het kost meer moeite, maar letterlijk nul dollar voor altijd. Tutorials op YouTube kunnen je op weg helpen. Doe wat bij je past, maar misschien zijn apps niet de enige oplossing.