Vilka är de bästa gratisbudgeteringsapparna för 2024?

Jag letar efter gratisbudgeteringsappar för att hjälpa mig hantera min ekonomi under 2024. Jag skulle gärna höra om dina erfarenheter eller rekommendationer. Gratisappar skulle fungera bäst för mig eftersom jag har en stram budget. Några tips?

Åh, budgeteringsappar 2024 – räddarna för oss pankisar. Först och främst, glöm allt som försöker ta betalt för att säga att du är pank – ironin är bara för mycket. Enligt mig är de bästa gratis:

1. Mint: Har funnits för evigt, fortfarande pålitlig. Kopplar till dina bankkonton, spårar utgifter, skapar budgetar… även om den älskar att skälla på mig för att jag köper kaffe som om jag förstör mitt liv med 40-kronors lattes. Men hej, den är gratis.

2. YNAB Gratis Testversion… OK, jag vet att du sa gratis, men hör på mig – det är utan tvekan ett av de bästa verktygen för att hantera ekonomi, även om det inte är tekniskt sett gratis efter testperioden. Du får en hel månad för att avgöra om det är värt varenda krona (spoiler: det är det antagligen).

3. Goodbudget: Gammaldags, kuvertbaserad budgetering utan de fysiska kuverten. Den synkar dock inte automatiskt med banker, så du måste manuellt föra in transaktioner. Lågpris-terapi om du gillar tidskrävande datainmatning, yay!

4. EveryDollar Gratisversion: Enkel, ren gränssnitt. Men de sparar alla riktiga funktioner för den betalda versionen, så om du kör grundläggande budgetering, är det helt OK. Om du kör avancerad budgetering, prova något annat.

5. PocketGuard: Hindrar dig från att bli pank mitt i månaden genom att visa vad som är ‘säkert att spendera.’ Är det deprimerande? Lite. Är det användbart? Oh, absolut.

De har alla för- och nackdelar, men det beror på hur mycket ansträngning du är villig att lägga ner och vilken typ av pank vibe vi snackar om. Nyckeltips: Börja spåra snart – annars kommer den 25 januari och du undrar vart alla dina ‘nytt år, nytt jag’-motivationspengar tog vägen.

Om du är på ‘Jag är pank men behöver en budget’-tåget för 2024, låt mig föreslå några fler alternativ som kanske kan ge @jeffs lista lite konkurrens:

1. Fudget – Nej, jag stavade inte budget fel. Det är verkligen superenkelt, perfekt om du hatar att hantera bankkopplingar eller den där ‘din-latte-skammande Mint’-känslan. Du matar in din inkomst och dina utgifter manuellt, och det håller allt enkelt. Ingen fluff. Känns det lite för grundläggande? Kanske, men om du vill undvika att överanalysera, funkar den här.

2. Spendee Gratisversion – Den här ser förvånansvärt trevlig ut för en gratisapp. Du kan fortfarande spåra utgifter manuellt och sätta upp budgetar, men synkning med konton är låst bakom en betalvägg, ugh. Fortfarande visuellt tilltalande om det är det du gillar.

3. Zeta (för par) – Okej, så om ni budgeterar som ett par, är Zeta faktiskt riktigt bra OCH gratis. Spårar gemensamma utgifter och budgetar för dejtkvällar (troligtvis inte inklusive de där avokadotoasterna för 170 kronor som skulle trigga Mint-nivå bedömningar).

4. Walnut (Indien-fokuserad) – Ärligt talat, ganska intressant om du råkar ha internationella bankärenden eller börjar glida in i indiska marknader. Den spårar utgifter automatiskt från dina SMS (integritetsproblem, någon?). Definitivt nischad, men hey, gratis.

Även om jag älskar @jeffs pitch för YNAB:s trial (vi fattar, YNAB är fantastisk, okej?), förstör konstanta prenumerationsavgifter stämningen för mig. Alltså, om jag redan är pank kan jag inte spendera 150 kr/månad för att bli påmind om att jag är pank—det går inte ihop. Jag skulle avstå om du vill ha långsiktiga gratisalternativ.

PS: Om du inte är rädd för kalkylblad, är de den ursprungliga gratis budgetspåraren. Google Kalkylark, någon? Ja, det är mer ansträngning, men bokstavligen noll kronor för alltid. Tutorials på YouTube kan hjälpa dig att komma igång. Kör ditt race, men kanske är appar inte det enda svaret.