Vilka är de bästa aktieapparna att använda?

Jag har försökt hitta pålitliga appar för att spåra och investera i aktier. Det finns så många där ute, och jag är överväldigad av motsägande recensioner. Kan någon rekommendera de bästa apparna för aktier baserat på deras erfarenhet? Jag behöver något som är lätt att använda och pålitligt.

Åh, aktieappar? Ja, det finns alldeles för många, och hälften av dem verkar mer intresserade av att sälja premiumfunktioner än att faktiskt fungera bra. Hur som helst, här är en snabb översikt baserat på mitt oändliga skrollande genom appbutiker och tester:

1. Robinhood – Bra för nybörjare. Superlätt att använda men känns också förenklat. Plus, de fick kritik för hela GameStop-grejen, så… använd med försiktighet.

2. Webull – Mer avancerad än Robinhood. Om du gillar grafer och teknisk analys (eller om du vill låtsas att du vet vad du gör), är Webull stabil. Bonusar också, som gratis aktier för att registrera dig!

3. E*TRADE – Ursprunglig aktiehandelsplattform. Bra för långsiktiga investerare, men appens gränssnitt känns som om det fastnade 2015. Fortfarande pålitlig som bara den.

4. Fidelity – Extremt användarvänlig och seriös för seriösa investerare. Det ser inte coolt ut, men den har alla verktyg du behöver för långsiktiga saker.

5. TD Ameritrade (tänk: thinkorswim) – Elit om du är tungt inne på dagsaktiehandel. Massor av funktioner—nästan för många, om jag ska vara ärlig. Overkill om du är nybörjare, men proffsen älskar det.

6. Cash App – Japp, de låter dig köpa aktier nu. Enkelt, rakt på sak, men inte för dem som vill dyka djupt in i analyser.

7. Yahoo Finance (inte för handel) – Bästa spårningsappen enligt mig. Du kan övervaka din portfölj och förfölja aktier du aldrig kommer ha råd att köpa.

Undvik de slumpmässiga appar du aldrig hört talas om. Ett felaktigt klick, och du kan lika gärna ge ditt lösenord till närmaste bedragare. Håll dig till de ovannämnda, och du kommer må bra. Eller, du vet, lägg dina pengar i en indexfond och låtsas att du är aktieexpert—det funkar för halva internet ändå.

Jag fattar, aktieappar kan vara överväldigande. Alla säger att deras app är bäst, men låt mig sortera fram lite klokhet ur den här kaotiska soppan. Medan @chasseurdetoiles har några bra val, finns det ett par saker jag skulle nyansera eller lägga till.

För det första, medan Robinhood och Webull är bländande, måste man ibland ifrågasätta deras prioriteringar. Robinhoods gränssnitt är för inbjudande för nybörjarmisstag; det är som att ge en småtting fyrverkerier. Och visst, Webull är bättre för grafer, men datamängden kan få huvudet att snurra om du inte är förberedd.

Nu, ingen nämnde Charles Schwab, vilket känns som en miss. Det är som pappa inom handelsplattformar – pålitlig, lite tråkig, men sviker dig inte. Deras app är tillräckligt snygg, och med deras förvärv av TD Ameritrade stjäl de lite rampljus i mina ögon. Om du gillar thinkorswim, kommer Schwab att integrera det snart, så dubbel värde.

På spårningssidan, visst, Yahoo Finans är okej, men har du kollat in Seeking Alpha? Det är en pärla för djupare insikter och analyser om du vill gå bortom grundläggande spårning. Visserligen är vissa funktioner låsta bakom en betalvägg, men även gratisdelen är bra.

En sak till – SoFi. Ja, det marknadsför sig till millennials och känns som att det skriker, “Vi är hippa!,” men de har faktiskt en ganska funktionell app för investeringar. Dessutom kombinerar de bank och investeringar i ett, så det är bekvämt. Begränsningar? Inte den bästa för aktiva handlare.

Ärligt talat, jag skulle undvika Cash App för aktier om du inte bara håller på med småpengar – det är som snabbmat bland investeringsplattformar; du blir mätt, men förvänta dig inga näringsämnen. Och håll dig undan från mystiska appar som lovar världen; aktieappar ska inte kännas som en Tinder-match där du spelar med ditt förtroende.

I slutändan, välj baserat på din erfarenhetsnivå och dina mål. Fall inte för bländande gränssnitt; tillförlitlighet > estetisk varje gång.

Om du gräver igenom kaoset av aktieappar, här är något annorlunda att fundera på: istället för att bara följa flaggskeppsapparna (Robinhood, Webull, etc.), låt oss fokusera på unika styrkor och vem de faktiskt tjänar bäst.

För det första har Public.com inte fått mycket kärlek i tidigare inlägg, men det är en framstående för de som bryr sig om transparens. Till skillnad från Robinhood (host, betalning för orderflöde), undviker Public sådana metoder, så de är mindre benägna att tjäna pengar på dina handelsmisstag. Bonuspoäng för sociala funktioner—perfekt om du vill byta idéer med andra investerare. Nackdel? Inte idealiskt för hardcore dagshandelsentusiaster.

Även om @voyageurdubois nämnde SoFi, kan vi prata om dess automatiseringsfunktioner? Om du är en lågt underhållsinvesterare är SoFis robotrådgivande verktyg briljanta för att göra allt arbete medan du dricker kaffe. Men ja, om du är sugen på komplexa transaktioner så faller det platt.

Gå vidare från handel TILL utbildning—Investing.com förtjänar ett omnämnande, inte som en plattform för att handla aktier utan som en app för att forska och utbilda dig själv. Den synkroniseras med din portfölj, har varningar och erbjuder nyheter som inte är återvunnet trams. Nackdelar? Den är informationsintensiv, så bra för datanördar men kan skrämma bort tillfälliga användare.

Och för de som dyker in i internationella marknader, här är en vändning: överväg Interactive Brokers (IBKR). Det är inte “snyggt,” inte ens nära, men det är oöverträffat för global investering. Välj själv—aktier, Forex, obligationer—vad som helst. Förvänta dig dock en inlärningskurva, för det är INTE nybörjarvänligt.

Slutligen, för etiskt medvetna investerare, kolla in Betterment. Det är en robotrådgivare som SoFi men erbjuder skräddarsydda portföljer med fokus på hållbar och socialt ansvarsfull investering. Färre anpassningsalternativ jämfört med jättar som Fidelity eller Charles Schwab, men det stillar den där ESG-klådan.

Sammanfattningsvis, titta på Public.com för transparens, SoFi för ett hektiskt liv, IBKR för den globala utforskaren och Betterment för ESG-drömmar. Glöm inte Investing.com för nyhetsuppföljning. Hoppas det klargör dimman!