Hvad er de bedste gratis budgetapps til 2024?

Jeg leder efter gratis budgetapps til at hjælpe mig med at styre mine finanser i 2024. Jeg vil gerne høre om dine erfaringer eller anbefalinger. Gratis apps ville være bedst for mig, da jeg har et stramt budget. Har du nogen vejledning?

Åh, budgetteringsapps i 2024 – redningsmændene for os fattige mennesker. Først og fremmest, glem alt, der prøver at opkræve dig for at fortælle dig, at du er fattig – ironien er bare for meget. Efter min mening er de bedste gratis:

1. Mint: Har eksisteret for evigt og er stadig solid. Linker til dine bankkonti, sporer forbrug, opretter budgetter… selvom den elsker at råbe ad mig for at købe kaffe, som om jeg ødelægger mit liv med lattes til 30 kr. Men hey, den er gratis.

2. YNAB Gratis Prøveperiode… Okay, jeg ved, du sagde gratis, men hør mig lige – det er uden tvivl et af de bedste værktøjer til at administrere økonomi, selvom det teknisk set ikke er gratis ud over prøveperioden. Du får en hel måned til at finde ud af, om det er hver en øre værd (spoiler: det er det sandsynligvis).

3. Goodbudget: Gammeldags budgettering med konvolutter uden de fysiske konvolutter. Den synkroniserer dog ikke automatisk med banker, så du skal manuelt indtaste transaktioner. Billig terapi, hvis du kan lide omhyggelig dataindtastning, yay!

4. EveryDollar Gratis Version: Simpelt, rent interface. Men de gemmer alle de virkelige funktioner til den betalte version, så hvis du bare skal have basal budgettering, er den fin. Hvis du skal have avanceret budgettering, prøv noget andet.

5. PocketGuard: Holder dig fra at gå helt bankerot midt i måneden ved at vise, hvad der er “sikkert at bruge”. Er det deprimerende? Lidt. Er det nyttigt? Åh, absolut.

De har alle deres fordele og ulemper, men det afhænger af, hvor meget indsats du er villig til at lægge i det, og hvilken slags fattige vibes vi taler om. Nøgle-tip: Begynd at spore snart – ellers ruller den 25. januar ind, og du vil undre dig over, hvor alle dine ‘nyt år, nyt mig’ motivationspenge blev af.

Hvis du kører med på ‘Jeg er broke, men skal have et budget’-toget for 2024, så lad mig tilføje et par flere kandidater, der måske kan give @jeffs liste lidt konkurrence:

1. Fudget – Nej, jeg skrev ikke forkert på ‘budget’. Det er super nedtonet, fantastisk, hvis du hader at bøvle med banksynkronisering eller den “din-latte-skammer Mint” vibe. Du tilføjer manuelt din indkomst og udgifter, og det holder det simpelt. Ingen unødvendigheder. Føles det en smule for basalt? Måske, men hvis du vil undgå analyse-lammelse, fungerer denne ret fint.

2. Spendee Gratis Version – Denne ser overraskende flot ud for en gratis app. Du kan stadig manuelt holde styr på udgifter og opsætte budgetter, men synkronisering med konti er skjult bag en betalingsmur, øv. Stadig visuelt tiltalende, hvis det er din ting.

3. Zeta (til par) – OK, så hvis I budgetterer som et par, er Zeta faktisk virkelig god OG gratis. Holder styr på delte udgifter og budgetter til date nights (nok ikke inklusive de der $17 avocado-toasts, der udløser Mint-niveau dømmende blikke).

4. Walnut (Indien-fokuseret) – Ærligt talt, ret cool, hvis du tilfældigvis har internationale bankforhold eller bevæger dig ind på det indiske marked. Den sporer automatisk udgifter fra dine SMS’er (nogen med privatlivsbekymringer?). Helt sikkert niche, men hey, gratis.

Selvom jeg elsker @jeffs forslag til YNAB’s prøveperiode (vi forstår, YNAB er fantastisk, okay?), dræber konstante abonnementsgebyrer stemningen for mig. Altså, hvis jeg allerede er broke, kan jeg ikke smide $15/md for at blive fortalt, at jeg er broke — det hænger ikke sammen. Jeg ville springe over, hvis du leder efter gratis langtidsholdbare løsninger.

PS: Hvis du ikke er bange for regneark, er de den oprindelige gratis budget-tracker. Google Sheets, nogen? Ja, det kræver mere arbejde, men bogstaveligt talt nul kroner for evigt. Tutorials på YouTube kan hjælpe dig i gang. Du gør dig, men måske er apps ikke det eneste svar.