Jeg ser etter gratis budsjettapper for å hjelpe meg med å håndtere økonomien min i 2024. Jeg vil gjerne høre om dine erfaringer eller anbefalinger. Gratis apper vil fungere best for meg siden jeg har et stramt budsjett. Noen råd?
Åh, budsjetteringsapper i 2024 – redningsmennene for oss blakke folk. Først og fremst, glem alt som prøver å ta betalt for å fortelle deg at du er blakk – ironien er bare for mye. Etter min mening, de beste gratis er:
-
Mint: Har vært her i evigheter, fortsatt solid. Kobles til bankkontoene dine, sporer utgifter, setter opp budsjetter… selv om den elsker å rope på meg for å kjøpe kaffe som om jeg ødelegger livet mitt med 40-kroners latte. Men hei, det er gratis.
-
YNAB Gratis Prøveperiode… OK, jeg vet du sa gratis, men hør på meg – det er uten tvil et av de beste verktøyene for å håndtere økonomi, selv om det ikke er teknisk gratis utover prøvetiden. Du får en hel måned til å finne ut om det er verdt hver krone (spoiler alert: det er det sannsynligvis).
-
Goodbudget: Gammeldags budsjettering basert på konvoluttmetoden, uten papir-konvoluttene. Synkroniserer ikke automatisk med bankene, så du må manuelt legge inn transaksjoner. Lavkostterapi hvis du liker tidkrevende dataregistrering, hurra!
-
EveryDollar Gratisversjon: Enkel, ren grensesnitt. Men de sparer alle de faktiske funksjonene til betalingsversjonen, så hvis du bare gjør grunnleggende budsjettering, er det helt greit. Hvis du gjør mer avansert budsjettering, prøv noe annet.
-
PocketGuard: Holder deg fra å gå blakk midt i måneden ved å vise hva som er “trygt å bruke.” Er det deprimerende? Litt. Er det nyttig? Absolutt.
De har alle fordeler/ulemper, men det avhenger av hvor mye innsats du er villig til å legge inn og hva slags blakke vibber vi ser etter. Viktig tips: Begynn å spore snart – ellers ruller 25. januar rundt, og du lurer på hvor all ‘nytt år, nye meg’-inspirasjonspengene ble av.
Hvis du kjører på ‘Jeg er blakk, men må budsjettere’-toget for 2024, la meg legge til noen flere kandidater som kanskje kan gi @jeff sin liste litt konkurranse:
-
Fudget – Nei, jeg skrev ikke feil av budsjett. Det er superenkelt, flott hvis du hater å håndtere banksynkronisering eller den “latte-skam Mint”-stemningen. Du legger manuelt inn inntektene og utgiftene dine, og det holder det enkelt. Ingen unødvendigheter. Føles det litt for enkelt? Kanskje, men hvis du vil unngå valgmulighets-lammelse, fungerer denne.
-
Spendee Gratisversjon – Denne ser overraskende bra ut for en gratis app. Du kan fortsatt spore utgifter manuelt og sette opp budsjetter, men synkronisering med kontoer ligger bak en betalingsmur, ugh. Likevel visuelt tiltalende hvis det er din greie.
-
Zeta (for par) – OK, så hvis du budsjetterer som et par, er Zeta faktisk veldig bra OG gratis. Sporer delte utgifter og budsjetter for datenetter (sannsynligvis ikke inkludert de $17 avokadotoastene som vil utløse Mint-nivå dømming).
-
Walnut (India-fokusert) – Helt ærlig, litt kult hvis du tilfeldigvis har internasjonal bankvirksomhet eller beveger deg inn på indiske markeder. Den sporer automatisk utgifter fra SMS-ene dine (noen som sa personvernproblemer?). Definitivt nisje, men hei, gratis.
Selv om jeg elsker @jeff sitt forslag om en prøveperiode for YNAB (vi skjønner det, YNAB er fantastisk, OK?), ødelegger konstante abonnementsavgifter stemningen for meg. Altså, hvis jeg allerede er blakk, kan jeg ikke bruke $15/måned for å bli fortalt at jeg er blakk—gir ikke mening. Jeg ville styrt unna hvis du vil ha langsiktige gratisalternativer.
PS: Hvis du ikke er redd for regneark, er de de originale gratis budsjetteringsverktøyene. Google Sheets, noen? Ja, det er mer arbeid, men bokstavelig talt null kroner for alltid. YouTube-tutorials kan hjelpe deg i gang. Gjør det som passer deg, men kanskje er ikke apper den eneste løsningen.