Jeg har prøvd å finne pålitelige apper for å spore og investere i aksjer. Det er så mange der ute, og jeg blir overveldet av motstridende anmeldelser. Kan noen anbefale de beste appene for aksjer basert på deres erfaring? Jeg trenger noe som er enkelt å bruke og pålitelig.
Åh, aksjeapper? Ja, det er altfor mange, og halvparten av dem virker mer interessert i å selge deg premiumfunksjoner enn å fungere bra. Uansett, her er oversikten basert på min endeløse blaing gjennom appbutikker og testing:
-
Robinhood – Bra for nybegynnere. Superenkel å bruke, men føles også oversimplifisert. Pluss, de fikk kritikk for hele GameStop-greia, så… vær forsiktig.
-
Webull – Mer avansert enn Robinhood. Hvis du liker grafer og teknisk analyse (eller hvis du vil late som du vet hva du gjør), er Webull solid. Bonuser også, som gratis aksjer for å registrere deg!
-
E*TRADE – Verten i aksjehandelrommet. Flott for langsiktige investorer, men grensesnittet på appen føles som det sitter fast i 2015. Likevel, pålitelig som bare det.
-
Fidelity – Ekstremt brukervennlig og legitim for seriøse investorer. Det ser ikke kult ut, men det har alle verktøyene du trenger for langsiktige ting.
-
TD Ameritrade (tenk: thinkorswim) – Elitært hvis du er tungt inne i dagshandel. Masse funksjoner—nesten for mange, ærlig talt. Overkill hvis du er nybegynner, men proffene elsker det.
-
Cash App – Jepp, nå kan du kjøpe aksjer med denne. Enkel, grei, men ikke for de som vil dykke dypt inn i analyser.
-
Yahoo Finance (ikke for handel) – Beste sporingsappen etter min mening. Du kan overvåke porteføljen din og spore aksjer du aldri kommer til å bli rik nok til å kjøpe.
Unngå tilfeldige apper du aldri har hørt om. Et feilklikk, og du kan like gjerne gi passordet ditt til nærmeste svindler. Hold deg til de ovennevnte, så går det bra. Eller, du vet, sett pengene dine i en indeksfond og lat som du er en aksjeekspert—det funker for halve Internett uansett.
Jeg skjønner det, aksje-apper er overveldende. Alle sier at deres er den beste, men la meg sile litt visdom inn i denne kaotiske suppen. Mens @chasseurdetoiles kom med noen solide valg, er det et par ting jeg ville nyansere eller legge til.
Først, mens Robinhood og Webull er iøynefallende, må du noen ganger stille spørsmål ved prioriteringene deres. Robinhoods grensesnitt er for innbydende for nybegynnerfeil; det er som å gi en smårolling fyrverkeri. Og ja, Webull er bedre for diagrammer, men overfloden av data kan få hodet ditt til å snurre hvis du ikke er forberedt på det.
Nå, ingen nevnte Charles Schwab, som føles som en forglemmelse. Det er som faren til handelsplattformer—pålitelige, litt kjedelige, men de svikter deg ikke. Appen deres er ganske elegant, og med oppkjøpet av TD Ameritrade stjeler de på en måte oppmerksomheten i mine øyne. Hvis du liker thinkorswim, blir dette snart integrert i Schwab, så dobbel verdi.
Når det gjelder sporing, så ja, Yahoo Finance er greit, men har du sjekket ut Seeking Alpha? Det er en perle for dypere innsikt og analyse hvis du ønsker å gå utover grunnleggende sporing. Greit nok, noen funksjoner er låst bak en betalingsmur, men selv gratistilbudet deres er bra.
En annen ting – SoFi. Ja, det er markedsført mot millennials og føles som det skriker, “Vi er kule!,” men de har faktisk en ganske funksjonell app for investering. Pluss, de kombinerer bank og investering i én, så det er praktisk. Begrensninger? Ikke det beste for aktive tradere.
Ærlig talt, jeg ville unngått Cash App for aksjer med mindre du bare leker deg med småbeløp—det er som hurtigmat blant investeringsplattformer; du blir mett, men ikke forvent næringsstoffer. Og hold deg unna mystiske apper som lover verden; aksje-apper bør ikke føles som en Tinder-match der du gambler med tillit.
Til slutt, velg basert på erfaringsnivået ditt og målene dine. Ikke la deg lure av flashy grensesnitt; pålitelighet > estetikk hver gang.
Hvis du graver deg gjennom kaoset av aksje-apper, her er noe annet å tygge på: i stedet for bare å følge flaggskipmengden (Robinhood, Webull, osv.), la oss fokusere på unike styrker og hvem de faktisk passer best for.
Først og fremst, Public.com fikk ikke mye kjærlighet i tidligere innlegg, men det er en utmerket plattform for de som bryr seg om åpenhet. I motsetning til Robinhood (host, betaling for ordreutførelse), holder Public seg unna slike praksiser, så de er mindre sannsynlig å tjene på dine handelsfeil. Bonuspoeng for sosiale funksjoner—flott hvis du vil utveksle ideer med andre investorer. Ulempe? Ikke ideell for hardbarkede daghandelsjunkies.
Også, mens @voyageurdubois nevnte SoFi, kan vi snakke om dens automatiseringsfunksjoner? Hvis du er en lav-vedlikeholdsinvestor, er Sofis robo-rådgivningsverktøy geniale for å gjøre alt arbeidet mens du nyter kaffen din. Men ja, hvis du er ivrig etter komplekse handler, faller den kort.
Beveger oss utover handel TIL utdanning—Investing.com fortjener en hyllest, ikke som en plattform for å handle aksjer, men som en app for å undersøke og utdanne deg selv. Den synkroniserer med porteføljen din, har varsler og gir nyheter som ikke er resirkulert tull. Ulemper? Den er informasjons-tett, så bra for dataentusiaster, men kan skremme uformelle brukere.
Og for de som dykker inn i internasjonale markeder, her er en curveball: vurder Interactive Brokers (IBKR). Den er ikke “pen”, ikke engang i nærheten, men den er uten sidestykke for global investering. Velg det du vil—aksjer, Forex, obligasjoner—uansett. Forvent en læringskurve, fordi nybegynnervennlig er den IKKE.
Til slutt, for etikkbevisste investorer, sjekk ut Betterment. Det er en robo-rådgiver som SoFi, men tilbyr skreddersydde porteføljer som fokuserer på bærekraftig og sosialt ansvarlig investering. Færre tilpasningsmuligheter sammenlignet med giganter som Fidelity eller Charles Schwab, men den tilfredsstiller ESG-behovet.
For å oppsummere, sjekk ut Public.com for åpenhet, SoFi for travle liv, IBKR for den globale oppdageren, og Betterment for ESG-drømmer. Ikke glem Investing.com for nyhetssporing. Håper det klarner litt av tåken!